Egyre többen kínálnak arra szolgáltatást, hogy a Google segítségével lendítsék előréb vállalkozásod, azonban a legtöbb esetben még mindig azzal találkozom hogy valamiféle homály lengi körül ezeket a lehetőségeket. Ezért hangzik el például sokszor az alábbi mondat: “Egy rakat pénzt fizettem a Google-nek, de még mindig nincs elől az oldalam.”, vagy: “Átvert a Google!” Szóval lehet, hogy ideje kicsit rendet rakni a fejekben, legalább ismeretterjesztés szintjén.
Google kereső
A kereső a Google első számú szolgáltatása a felhasználók felé, mely segít nekik megtalálni az interneten azt az információt, amire szükségük van. Egy képlet alapján kalkulálja ki, hogy a beírt keresőszóra mik azok a találatok, amik érdekesek lehetnek számodra. Aki azt mondja, hogy pontosan ismeri ezt a – ráadásul állandóan változó – képletet, az vagy hülye, vagy hazudik, vagy van egy szigete valahol a trópusokon és nem túl valószínű, hogy szóbaáll veled.
A képlet egyes összetevői azonban ismertek, így rá lehet segíteni arra, hogy az oldalad előkelőbb helyen szerepeljen a találatok között. Nézzük meg tehát a keresőoptimalizálás legfontosabb elemeit!
Az oldal szöveges tartalma
Az oldalad szöveges tartalma nagymértékben meghatározza, hogy egy-egy szóra hogyan fog szerepelni a keresőben. Ha például a merinó juhok tenyésztéséről szól a honlapod, akkor nagy valószínűséggel az ilyen jellegű kereséseknél fog megjelenni. Minél jobban és tartalmasabban járod körül a témát, annál valószínűbb, hogy előkelő helyen. Van egy jelszó Google-éknél mostanában, miszerint: “content is king”, mely azt hivatott kifejezni, hogy első sorban a tartalomra helyezik a hangsúlyt a keresőmotor kialakításánál. Meg kell találni az egyensúlyt a szöveg élvezhetősége és a kulcsszóval való ellátottsága között, ez pedig nem mindig egyszerű.
Az oldalad szerkezete
Mivel a Google egy robot segítségével nézi át az oldalad, azért nem teljesen ugyanúgy látja azt, mint egy sima olvasó. Nem tudja teljesen értelmezni a szöveget, így első sorban a szavak aránya alapján dönti el, hogy az éppen miről is szól. Néhol pedig többet lát, mint egy olvasó: látja azokat a címkéket, amivel jobb esetben az tartalommal összhangban elláttad a honlapot, látja a kiemelt részeket és azt is, hogy milyen címet, leírást adtál az oldalnak. Hozzájárul a sikerekhez a letisztult kód, ami nem tartalmaz felesleges elemeket, a jó szövegarány a programkódhoz képest, valamint az, hogy a vizuális elemek is megfelelően vannak felcímkézve.
Az oldalra mutató hivatkozások
A Google figyelembe veszi azt, hogy oldaladra milyen minőségű és tartalmú oldalak hivatkoznak. Amennyiben a témában releváns weblapok mutatnak rá, mint szakértőre, akkor jobban elhiszi, hogy tényleg a témába vág. Például a merinó juhok tenyésztésével foglalkozó honlapodnak jót tesz az, ha a Mezőgazdasági Minisztérium oldaláról mutat rá egy link, viszont a Napiszarról már nem feltétlenül mondható el ugyanez. Elsődleges szempont a link szövegkörnyezete, és az, hogy ne átverni akard vele a keresőrobotot (ez hosszútávon úgysem fog menni), hanem segíteni.
A felhasználók számára nyújtott élmény
Akkor vagy jó a Google-nél, hogy látja, az oldaladra látogatók elégedettek azzal, amit ott találnak, hiszen ebből lehet mérni a tartalmad érdekességét. Legegyszerűbben ezt az oldalon töltött időből lehet kikövetkeztetni. Ha a honlapodra kattintva ott maradnak a látogatók, végigolvassák a szövegedet és sok időt töltenek ott, akkor jó vagy. Ha kattintás után azonnal menekülnek az olvasók, akkor kudarcot vallottál, hiszen valószínűleg nem azt találták meg, amire kíváncsiak voltak.
A vas
A felhasználók számára nyújtott élményhez és az oldal szerkezetéhez is szorosan kapcsolódik, az, hogy milyen tárhelyen, milyen szerveren fut a honlapod. Célszerű olyan megoldást választani, ahonnan stabilan elérhető, gyors és nem kell órákat várni arra, hogy betöltődjön a honlapod. Sebesség teszteléséhez a Page Speed Insights nyújt segítséget.
Közösségi cuccok
Jó pont, ha az oldaladon, vagy azzal összhangban használod a Google egyéb szolgáltatását: a Google Plus– t és a Youtube-ot. Jót tesz az oldaladnak, ha egy megfelelően jelzett Youtube videó beágyazásra kerül, és van egy Google + gomb is, amit nyomkodhatnak a látogatók. Hasznosak ezek a funkciók abból a szempontból is, hogy új látogatókat szerezz, valamint az oldalon töltött időt is növelheted segítségükkel.
Google Adwords
Az Adwords a Google által elhelyezett hirdetések összefoglaló neve.
Fizetett keresés
A fizetett kereséssel elérheted, hogy szöveges hirdetéseid egy adott keresőszóra a “rendes” organikus találatok előtt, vagy mellett jelenjenek meg. Egy rövid szöveges hirdetés általában egy 25 karakteres címsorból és két egyenként 35 karakteres leíró sorból, valamint egy megjelenített URL-ből állnak. Leginkább a klasszikus újságban megjelenő apróhirdetésekre hasonlítanak. Célszerű őket úgy felépíteni, hogy a címsor a figyelem felkeltését, a következő sor magyarázatot, a harmadik sor pedig valamilyen cselekvésre ösztönző felhívást tartalmazzon. Ezeken túlmenően el lehet játszani az URL megjelenésével, valamint különböző bővítményekkel (pl.: egyes aloldalaid, vagy telefonszámod megjelenítése).
Azt, hogy megjelennek-e a keresőben a kulcsszóra fordított maximális összeg, a hirdetés szövegezése és a céloldal relevanciája határozza meg. Emellett szerepet játszik a hirdetés, és a hirdetési fiók korábbi teljesítménye is.
Ha nem akarsz kulcsszavakkal bíbelődni, újabban lehetőség van arra is, hogy a webhelyed tartalmához automatikusan jelenjenek meg hirdetések. Jó lehetőség ez akkor, ha olyan webshopot üzemeltetsz, ahol számtalan termék szerepel.
Display hirdetés
Az Adwords keretében lehetőség van olyan weboldalakon való megjelenésre is, melyek használatra adtak felületet a Google-nek és az ott elhelyezett hirdetések kattintásai után fizetett összegből részesedést kapnak. Itt a szöveges hirdetés mellett lehetőség van bannerekhez hasonló képes elemekkel is hirdetned. A célcsoportod itt a keresőszó helyett az oldal tartalmához, a (bejelentkezve böngésző) látogatók adataihoz (nem, kor) mérten szűkítheted. Illetve lehetőséged van arra, hogy csak olyanoknak hirdess, akik már korábban felkeresték a te honlapod.
A display hirdetések megjelenítésének leglátogatottabb oldala a Google levelezőrendszere és a tulajdonában lévő Youtube.
Youtube
A Google 2006-ban megvásárolta a legnagyobb videómegosztó portált, a Youtube-ot, mely azóta így folyamatosan a vállalat céljaival összhangban működik. Ennek megfelelően egy-egy videó jó eséllyel jelenhet meg a találati listán, az oldaladon elhelyezve segíthet annak optimalizálásában, valamit megjelenési felülete lehet képes Adwords és, a Youtube-ra készített videó hirdetéseid számára.
Természetesen lehetőséged van csatornát is indítani és videókat ingyenesen feltölteni, melyek nézettségének növekedsével párhuzamban ismertséged is növekszik. Sőt, ha nagyon jó vagy, akkor akár közvetlenül is bevételre tehetsz szert csatornád nézettsége által.
Egy videót ugyanúgy célszerű ellátni a kereső számára írt információval: megfelelő címmel és címkékkel, mint az oldaladon elhelyezett képeket, hiszen ezzel segítséget adsz a robotnak, hogy megtalálja azt.
Google helyek
A Google helyek használatával lehetőséged nyílik arra, hogy vállalkozásod elhelyezd a Google térképén, hogy az a helyi kereséseknél megjelenjen. Az elért helyezésnek csakúgy, mint a keresőoptimalizálásnál számtalan összetevője van, itt azonban némileg egyszerűbb a helyzet, mert ha megugrod az adatlap teljes kitöltését, már akkor versenyelőnyre tehetsz szert.
Kategória
A lehetőségek közül azokat a kategóriákat válaszd, mi legjobban lefedi a céged tevékenységét. Lehetőséged van többet is megadni, hogy teljes képet kapjanak a vállalkozásodról.
Cégnév
A cégnév megadásánál nem az az elsődleges szempont, hogy betűre egyezzen az e-Cégjegyzékben tárolt adatokkal, hanem, hogy árulja el a tevékenységed. Az Ancsa és tsa. Bt-nél sokkal jobban jársz, ha például az Ancsa Fodrászatot használod.
Leírás
200 karakter erejéig lehetőség van egy rövid bemutatkozásra, melynél csakúgy, mint a honlapodon annak tartalma számít. Törekedni kell arra, hogy egy velős szöveg biztosan tartalmazza azokat a kulcsszavakat, melyek leginkább leírják vállalkozásod.
Vizuális tartalom
Mivel a “tartalom a király” a helyeknél is ügyelni kell arra, hogy ez meglegyen. Úgyhogy tessék felpakolni minél több képet és videót a látogatók számára.
Apróságok
Van még egy pár dolog ami befolyásolhatja a hely elhelyezkedését a találatok között: kapóra jön például az, ha közel vagy a városközponthoz, vagy ha mobil helyett olyan vezetékes számot tudsz megadni, melynek körzetszáma stimmel az elhelyezkedéssel.
Google Plus
A Googel Plus a Google közösségi platformja, amit benyomásom szerint még nem igazán világos, hogy mire fognak használni. Addig is segíti a keresőoptimalizálásod és a Google helyekkel összekapcsolva interaktívabbá, vagy legalábbis naprakészebbé teheti a vállalkozásodról nyújtott információkat.
A Facebook-hoz hasonlóan lehetőséged van itt is rajongótábor építésére (követők gyűjtésére), valamit arra, hogy közzé tedd a hozzád kacsolódó információkat. Plusz látogatókat szerezhetsz ezzel, ráadásul könnyebben rádtalálnak azok, akik fiókjukba bejelentkezve böngésznek.
Analytics
És végül, de nem utolsó sorban, ha már időt, energiát és pénzt fektetsz az online marketingedbe, akkor nem árt, ha annak teljesítményét figyelemmel kíséred. Ennek lehetőségét nyújtja számodra az Analytics, melynek statisztikáival nyomon követheted látogatóid számát, azt, hogy honnan érkeztek, mennyi időt töltöttek az oldaladon, milyen oldalakat látogattak meg, és milyen arányban teljesítették az általad kitűzött célt: mondjuk a vásárlást vagy a kapcsolatfelvételt.