Örültem, amikor Papp Gábor a The Pitch-től megkeresett, hogy szívesen írna egy vendégposztot a kulcsszókutatásról. Egyrészt mert ez az egyik kedvenc online marketinggel foglalkozó blogom, így borítékolni lehetett, hogy a cikk hasznos és tartalmas lesz. Másrészt sokan akarnak “elsők lenni a Google-ben”. Most kiderül, milyen kulcsszavakra érdemes. – Pogátsnik László
Ha különböző cégeket és marketingeseket kérdezünk meg arról, hogy melyik webes forgalomforrást tartják a legjobb vevőszerző csatornának, akkor szinte kivétel nélkül mindenki a keresőoptimalizálást fogja az első helyre tenni. Ez nem véletlen.
Egy jól SEO-zott weboldalnak több előnye is van:
- Folyamatosan hozza a látogatókat az oldalra, akkor is amikor mi egyébként “nem dolgozunk”
- Ők jó minőségű, magas konverziós potenciállal rendelkező látogatók
- Ha miket találnak meg elsőként, akkor pedig várhatóan nálunk és nem a konkurenciánál fognak vásárolni
Ahhoz persze, hogy ilyen szintre jusson egy oldal, komoly időt és energiát kell szánni az oldal optimalizálására.
A SEO alapjai
Ennek az optimalizálási folyamatnak 3 nagy lépése van:
- Technikai optimalizálás
- Tartalmi (on-page) SEO
- Linkek szerzése (off-page SEO)
Ez a 3 nagy rész adja a keresőoptimalizálás alapját. Ezek közül mindegyik elemnek megvan a saját szerepe. Ha valamelyik téren komoly hátrányban vagyunk a versenytársakhoz képest, akkor jó eséllyel mögöttünk fogunk szerepelni egy-egy kulcsszóra, kifejezésre.
Emiatt is különösen fontos, hogy olyan kulcsszavakat válasszunk, amelyek fontosak a cégünk üzleti sikere szempontjából és reálisan jól is tudunk szerepelni rájuk. Ezt pedig úgy tudjuk elérni, hogyha már a kiindulópontban elvégezzük a munka nagy részét: egy stabil és hatékony kulcsszókutatást.
A kulcsszókutatás menete
Nagyon sok cég esetében a kulcsszókutatás valahogy így néz ki:
- “Optimalizáljuk az oldalt az A és B kifejezésre, azokra úgyis sokan keresnek.”
Majd hosszú heteket töltenek azzal, hogy nézegetik a Google rangsorát, hogy hányadik helyen jön fel a weboldaluk. És már itt elkövetnek egy komoly hibát. A kifejezések kiválasztását és egyben a kulcsszókutatást ugyanis lehet ennél sokkal tudatosabban és hatékonyabban is végezni.
Ha profi szinten szeretnénk meghatározni a kulcsszavakat cégünk számára, akkor érdemes ezeket a lépéseket követni:
- Válasszunk ki néhány fontos kifejezést
- Keressünk ehhez hasonló és ebből származtatott medium és long tail kifejezéseket
- Gyűjtsük ki a hasznos kifejezéseket, töröljük a feleslegeseket
- Azonosítsuk a kifejezés mögötti keresési szándékot és az üzleti potenciált
- Nézzük meg a keresési mennyiségeket ezekhez a kifejezésekhez
- Nézzük meg, hogy mennyire nehéz ezekre jól szerepelni
- Rendezzük őket sorrendbe keresési mennyiség alapján
- Rendezzük őket sorba nehézségi érték alapján
- Válasszuk ki azokat amikre sokan keresnek, de relatíve könnyű jól szerepelni rá
- Töröljük azokat, amikre kevesen keresnek, de nehéz rá a verseny
Ha ezt a 10 lépést betartjuk, akkor lényegesen sikeresebbek leszünk az oldalunk SEO-ját illetően. Miért? Mert a fenti listával megkapjuk azokat a kifejezéseket, mely(ek)re:
- Sokan keresnek
- Relatíve könnyű rájuk jól szerepelni
- Üzleti szempontból hasznosak számunkra
Kulcsszókutatás lépésről lépésre
Nézzük is meg ezt a 10 lépést egymás után egy gyakorlati példán keresztül.
Tegyük fel, hogy egy matracokat árusító céget vezetünk és ezzel kapcsolatban szeretnénk jól szerepelni a találati listában.
- Válasszunk ki néhány fontos kifejezést
Legyen ez a “matrac” és a “matrac vásárlás”.
- Keressünk ehhez hasonló és ebből származtatott medium és long tail kifejezéseket
Ezekből a kifejezésekből több hasonló kifejezést is tudunk találni és generálni. Ilyen lehet a “matrac vásárlás Budapest”, az “akciós matrac vásárlás”, a “matrac akció” és hasonlók.
Az alábbi eszközökkel ingyenesen is tudunk ilyen alternatívákat generálni:
- Ubersuggest.io
- Keywordtool.io
- A Google kapcsolódó keresései
Nincs más dolgunk, mint első körben listázni minél többet ezek közül.
- Gyűjtsük ki a hasznos kifejezéseket, töröljük a feleslegeseket
Ezt követően megpróbáljuk kiszűrni a listából azokat, amik nem érvényesek ránk. Ha péládul pesti cég vagyunk, akkor a “matrac vásárlás szeged” kifejezésre nem érdemes koncentrálnunk. Az ilyen elemeket törölhetjük a listáról.
Tegyük fel, hogy az alábbi kifejezések maradtak bent a listában.
- Azonosítsuk a kifejezés mögötti keresési szándékot és az üzleti potenciált
A bent hagyott kifejezéseknál láthatjuk, hogy a keresési szándék mind mind más lesz ezek mögött.
Aki matrac akcióra keres, az akciós ajánlatokat akar látni. Aki pedig matrac tisztításra, az tisztíttatni akar. Tehát ezeknek az embereknek más-más tartalmat kell gyártanunk ezekre a kulcsszavakra. Mielőtt azonban tovább rohanunk, érdemes megnézni, hogy ezekre a kifejezésekre mennyien is keresnek valójában. Erre jó eszköz a Google Keyword Planner de léteznek más fizetős eszközök is erre a célra.
- Nézzük meg a keresési mennyiségeket ezekhez a kifejezésekhez
Ha kigyűjtjük az értékeket, akkor egy ilyen kibővített listát kapunk.
Itt már láthatjuk a keresési mennyiségeket is az adott kifejezésekhez. Itt látható, hogy a matracok-ra keresnek a legtöbben havonta átlagosan, míg a matrac tisztításra a legkevesebben.
- Nézzük meg, hogy mennyire nehéz ezekre jól szerepelni
Ez azonban sok esetben azt is jelenti, hogy amire sokan keresnek, arra nagyobb is a verseny. Ezért érdemes megvizsgálni, hogy a Google Top 10 találatának a SEO-ja mennyire erős ezekre a kifejezésekre. Erre több eszköz is létezik. Én vagy az SEMRush-t vagy a RankTracker-t szoktam használni. Mind a kettő fizetős eszköz, de bőven megérik az árukat, ha ügyesen használjuk.
Itt az adott kifejezésekhez nehézségi értékeket tudunk számolni, ami segít azonosítani, hogy hol erős és hol gyengébb a verseny.
Ez jellemzően egy 0-100 közötti érték, ahol a 100 a legerősebb versenyt jelenti, a 0 pedig azt, hogy nincs verseny. Itt látható, hogy a “matrac tisztítás” és a “matrac árak” a legkevésbé kompetitív kifejezések.
- Rendezzük őket sorrendbe keresési mennyiség alapján
Ha a listát sorba rendezzük keresési mennyiség alapján (fent már így szerepel), akkor szépen áttekinthető lesz a táblázatunk.
- Rendezzük őket sorba nehézségi érték alapján
Ha sok kifejezésünk van, aminek ugyanannyi a keresési mennyisége, akkor nehézség alapján is sorba lehet rendezni. Így sokkal tisztább képet kapunk arról, hogy hova érdemes koncentrálni.
- Válasszuk ki azokat amikre sokan keresnek, de relatíve könnyű jól szerepelni rá
Itt már könnyű szűrni, hogy elsőként hova érdemes koncentrálni: amire könnyebben lehet jól szerepelni, de mégis sokan keresnek rá.
- Töröljük azokat, amikre kevesen keresnek, de nehéz rá a verseny
Ha a listában szerepelnek olyan kifejezések, amire elenyésző a keresési mennyiség, akkor azokat bátran törölhetjük, mert nem érdemes első körben koncentrálni rájuk.
Ezzel a 10 lépcsős feladatlistával eljutottunk oda, hogy nem csak A és B kifejezésre kezdünk el optimalizálni, mert “valaki azt mondta, hogy ezekre kell”, hanem egy nagyon tudatos folyamat során kiválasztottuk azokat a kulcsszavakat, amelyek:
- Fontosak a cégünk számára üzletileg
- Keresnek rá az emberek és
- Relatív könnyű rájuk jól szerepelni.
Ha pedig eljutunk oda, hogy jó helyen vagyunk a könnyebbnek ítélt kifejezésekre, akkor szépen el lehet kezdeni koncentrálni a közepesnek és nehéznek ítélt kifejezésekre is.
Ezzel a folyamattal elérhető az, hogy már a kezdeti időszakban sikereket érjünk el a keresőoptimalizálással és ne kelljen hónapokat vagy éveket várni míg jó helyre kerülünk 1-1 vágyott kifejezésre.