A szövegírásnak rengeteg célja lehet a közvetlen értékesítéstől kezdve a keresőoptimalizálásig. Egy kérdés azonban minden szövegírás műfajban megkerülhetetlen: az, hogy hányan olvassák végig a szövegedet?
Szerencsére a weben nem kell teljesen a sötétben tapogatózni. Néhány eszközzel könnyedén kideríthető, hogy a látogatók vették-e rá a fáradtságot, hogy elolvassák a tartalmad.
A webanalitika működése
Felhasználói szemmel nézve a webanalitika meglehetősen egyszerűen működik. Egy rövid kód oldalban történő elhelyezésével szinte azonnal elérhetővé válnak azok a statisztikák, melyekre szükséged van ahhoz, hogy megértsd, mit csinálnak a látogatók a weboldalon.
A legnépszerűbb ingyenes eszköz a Google Analytics, melyet általában minden oldalba beépítenek a fejlesztők már az oldal átadásának pillanatában. Hogy ez megtörtént-e könnyen lehet ellenőrizni az oldal forráskódjának megtekintésével. Ezt a nézetet a jobb gombra kattintva lehet előhívni minden olyan oldalon, melyen nem tiltották le (általában nem szokták).
Ha a forráskód nézetben CTR+F billentyűkombinációval rákeresel arra, hogy “Analytics”, akkor jobb esetben ilyesmit fogsz látni, ebből tudni fogod, hogy benne van az oldaladban a kód:
Válaszok az Analytics-ből
Az Analytics-be belépve rögtön a kezdőképernyőn egy áttekintés fogad az oldalad forgalmával kapcsolatban.
Ez a kezdőképernyő az alábbi kérdésekre ad választ:
- Hány felhasználó nézte meg az oldalad? (Felhasználók)
- Hányszor jártak ezek a felhasználók az oldalon? (Munkamenetek)
- Hány (al)oldalt néztek meg összesen? (Oldalmegtekintések)
- Mennyi időt töltöttek az oldalon? (Munkamenet átlagos hossza)
- Milyen arányban voltak új és visszatérő látogatóid? (A kördiagramm)
Ezek fontos információk neked is és a Google-nek is ahhoz, hogy eldöntse mennyire értékes az oldalad.
Azonban még nem adnak választ ad választ arra a kérdésre, hogy hányan olvasták el egyes szövegeidet? A munkamenet átlagos hossza szolgál ugyan némi információval, de a pontos adatokhoz egy fokkal mélyebbre kell ásni.
A nyíllal jelölt Viselkedés / Webhelytartalom / Minden oldal nézet már valamivel közelebb visz. Itt azt látjuk, hogy egy-egy aloldalad hányan tekintették meg. Vagyis, hogy hány látogató pilantott rá legalább a szövegre.
A bekarikázott oszlop az oldalon töltött átlagos idő. Ez megmutatja url-enként, hogy mennyi időt töltöttek a felhasználók az adott bejegyzés oldalán.
Az az oldal tartalmának hosszán múlik, hogy vajon végig lehet-e olvasni annyi idő alatt? Ha nem, akkor valószínűleg hamarabb leléptek a látogatók, mint, hogy végeztek volna a szöveggel.
Olvasási idő
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az emberek a weben máshogy, gyorsabban olvasnak, mint egyébként. A gyorsolvasás határa valahol 250 szó / percnél van. Online ennél rövidebb idő alatt futják át a felhasználók a szövegeket. Viszont egy weboldalra navigálva jópár értékes másodpercet töltenek tájékozódással: a struktúrát, alcímeket, képeket futják át. Mindenesetre, ha 250 szó / perc-re teszed az olvasási időt, azzal nem lősz nagyon mellé.
Szóval már csak meg kell tudni, hogy hány szóból állt a szöveg. A szavak száma funkciót a legtöbb szövegszerkesztőből elő lehet hívni. Ha úgy tetszik, bemásolhatod a szöveget a Wordcounterbe ami egyből megmutatja a szavak számát. Vagy bemásolhatod ide is, és a szavak száma mellett még kiscicát is kapsz.
Nincs más hátra, mint a szavak számát fogni és megszoroszni 0,24-el. Így megkapod hány másodpercbe telt volna teljesen végigolvasni a szöveged. Ha biztosra akarsz menni, akkor el is olvashatod magadban, miközben méred az időt.
A statisztikákkal összevetve az eredmény valószínűleg csalódást fog okozni. Azt fogod látni, hogy az olvasóid egy része elszelelt. Arra, hogy mekkora arányban és hol szivárogtak el, az Analytics-ben már hiába keresnéd a választ.
Hőtérképes elemzés
A hőtérképes elemzés ma már egyáltalán nem elkérhetetlen. Olyannyira nem, hogy léteznek ingyenes megoldások is. A Hotjar egy időben max 3 aloldalunkat ingyenesen pásztázza. Róluk pedig az alábbi három értékes adattal tud szolgálni:
- hova, milyen százalékban kattintottak a felhasználók
- hogy mozgatták az oldalunkon az egeret
- meddig görgettek le az oldalunkon az olvasók
Az első adatot egyébként még az Analyticsből is ki lehet szedni, de a második kettőben már nem nyújt segítséget.
A görgetések nézetét (Scroll) választva látni fogjuk, hogy a szövegünk mely része hány százalékban került képernyőre olvasóinknál. Azzal, hogy megtudjuk, meddig görgettek le a látogatók, arról kapunk képet, hogy egyáltalán mekkora részét volt esélyük elolvasni a tartalomnak. Ezt az információt és az oldalon töltött átlagos időt egybevetve már látni fogjuk, hogy hol van az a pont, ahol a látogatóink ledobták a láncot és más elfoglaltság után néztek.
Az eredmények értékelése
Ha látjuk, hol fáradtak el az olvasók, akkor a szöveg funkcióját figyelembe véve érdemes módosítanunk. Ha pl. egy sales oldalról van szó, melynek nem érnek a végére, azt lerövidíthetjük, vagy beilleszthetünk korábbra valamilyen call to action-t. Ha pedig egy sima blogbejegyzésünk olvasása közben adták fel az olvasók a dolgot, akkor a jövőre nézve érdemes elgondolkodni azon, hogy hogyan lehetne érdekesebbé, tagoltabbá, fogyaszthatóbbá tenni a cikkeinket? Netán érdemes-e kiszervezni a szövegírást?