Minden marketinges hallotta már, hogy a Mikulást mai formájában a Coca Cola “találta ki”. Mennyi igaz ebből a városi legendából? A gyerekek kedvence tényleg nem az Északi-sarkról, hanem marketingesek boszorkánykonyhájából származik?
Azt leszögezhetjük, hogy a Mikulás figurája nem pont ilyen lenne a Coca Cola reklámjai nélkül. Viszont nem igaz, hogy a folyton mosolygó, kacagó szakállas figurát ők találták volna ki. Mindenképpen dicséri a munkájukat, hogy a fenti képen látható Mikulás kezében el sem tudnánk már más innivalót képzelni a kólán kívül. Ahogy a reszkessetek betörők, úgy azt azt megszakító csilingelő kamionos reklámok is a karácsony részévé váltak generációnk számára.
A legendás üdítő
A Coca Cola-ról számtalan legenda kering és keringett az idők során. Ezek egyikét-másikát a gyártó is igyekezett erősíteni, vagy saját céljaira felhasználni. Ilyen például az üveg formájának legendája, mely állítólag a kakaóbabot mintázza.
Kevésbé kedvező az a szóbeszéd, hogy egy éjszaka alatt feloldja a fogat – mindamellett nem is igaz. Idővel biztosan megtenné, elsősorban savasságának köszönhetően, de ugyanezt mondhatnánk a kevésbé izgalmas szódáról, vagy narancsléről is. Ja és a legabszurdabbat majdnem kifelejtettem, hogy a gyár narancsos üdítőjét, a Fantát a nácik találták fel. (Ez egyébként, mint minden jó legenda, szintén majdnem igaz.)
A legismertebb – és minden bizonnyal tudatos – mítosz talán a titkos receptről szól, melyet pontosan senki nem ismer. Erről a gyártó magyar honlapján is írnak néhány talányos sort.
Legerősebben mindenesetre a Mikulás sztorija tartja magát, feltehetően a dollárdmilliárdokra rúgó karácsonyi kampányoknak köszönhetően – ez azonban túl szép ahhoz, hogy igaz legyen.
Hülyék lettek volna kitalálni; csak felhasználták
Elsőként a Snopes.com legendavadászai eredtek a Mikulás nyomába, és cáfolták meg, hogy a Coca Cola találta ki a figurát. Egy nagyon kézenfekvő érv viszont kimaradt a Snopes oldaláról is.
Ha józan paraszti ésszel belegondulunk, melyik lehet a könnyebben járható út?
- Kitalálni egy teljesen fiktív alakot, és pénzt ölni az ismerté tételébe?
- Felhasználni, valamit, ami már kéznél van és azon keresztül eladni a terméket?
Persze, hogy az utóbbi! Kutatásaik is pontosan ezt támasztják alá. A rájuk is hivatkozó Urbanlegends anyagával egyetértésben.
A Coca Cola-nak nem kellett feltalálnia a Santa Claus-t, vagyis a Mikulást, mert ezt már megtették korábban helyettük. Santa Claus első kampányuk előtt már szerepelt versikékben és képeslapokon is.
1885-ben egy Louis Prang nevű bostoni nyomdász, az amerikai karácsonyi üdvözlőlapok atyja kiadott egy képeslapot, amelyen piros ruhában ábrázolja a Mikulást. A joviális, piros öltözetet viselő öregúr figurája innentől kezdett igazán széles körben elterjedni.
Korábban a Mikulást egyaránt ábrázolták kék és lila öltözetben is. A piros outfit viszont pont kapóra jött a Coca Cola-nak, mert így gyakorlatilag készen kapták reklámfigurájukat – még átszínezniük sem kellett, mint sokkal később a Milkának a tehenet. Már csak az volt a feladatuk, hogy a Mikulás, ha törik, ha szakad az ő színeiket viselje.
Nem a kólától lett túlsúlyos
A Coca Cola kampánya előtt meglehetősen sokféle mikulás volt forgalomban. Volt köztük magas, alacsony, sovány kövér. A gyártó és fiatal grafikusuk, Haddon Sundblom, a kövérkés, mosolygó figura mellett tette le a voksát.
“Pufók, kövér, vidám kisöreg,
Felkacagtam – csak ne hallja meg,
Ő megfordult kacsintva rám,
Mondván, ne félj kiskomám!”
Valahogy így hangzik magyarul Clement Clarke Moore 1822-es versében (akinek szerzőségét szintén vitatják) az a leírás a Mikulásról, melyből Sundblom saját bevallása szerint is ihletet merített a Coca Cola kampányához.
A leírásban szereplő figura nagyon is ismerős lehet nekünk, akik a kamionok hátuljáról kacsintó Coca Cola Mikuláson szocializálódtunk.
Telente pangott az üdítőpiac
Az 1920-as évek elején a gyártónak azzal a problémával kellett szembenéznie, hogy télvíz idején a kutya sem issza terméküket – ami, mint tudjuk jéghidegen az igazi.
Kézenfekvő volt az ötlet, hogy az üdítőt is a jó lenne a Mikulás puttonyából eladni, és próbálkoztak is az ilyen jellegű hirdetésekkel. Átütő sikert azonban csak Sundblom 1931-re elkészített tervei hoztak.
A modern karácsony szelleme
A Coca Cola Mikulása akkoriban sztenderdizálódott, amikor a karácsony az USA-ban elvesztette szakrális jellegét, és a köztudatban elkezdett szeretet-, majd aztán vásárlás ünneppé válni. Ehhez pedig új jelképek kellettek.
A Coca Cola hatalmas reklámbüdzséje abban segített, hogy az ő Santa Claus-uk jusson el a legnagyobb tömeghez, miközben meg kellett küzdenie a népszerűségért egyéb karácsonyi figurákkal és saját alteregóival is.
A Santa Claus alakja azért is jött kapóra, mert vallási meggyőződéstől függetlenül elfogadható volt. Egyre kevésbé utalt Szent Miklósra, így nem csípte a protestánsok szemét. A zsidóknak sem lehet rá panasza, mert alakja független volt Jézustól és születésétől.
Eladható volt. Se több, se kevesebb.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is Mikulásra!