7 (marketing) tipp vállalkozóknak a márciusi ifjaktól

Értékeld ezt a cikket!

1848. március 15. meghatározó esemény volt a magyar történelemben. Egy olyan dátum, amikor az újító szándék felülkerekedett a megszokáson. Néhány fiatal nem volt hajlandó beletörődni abba, hogy a dolgokon nem lehet változatni, mert ez Magyarország. Ez a hozzáállás fontos tanulsággal szolgált nekem, mint vállalkozónak is. Én ezeket tanultam a márciusi ifjaktól:

magyar zászló

Újíts bátran!

1848. március 15-éhez az újító gondolatok vezettek.  A berögződéseken változtatni  mindig nagyon nehéz, legyen szó társadalomról, céges ügymenetről, vagy bevett marketing gyakorlatokról. Újítani kockázatos ugyan, de muszáj, ha eredményeket akarsz. Az “azért, mert így csináljuk évek óta” típusú cégek halálra vannak ítélve a piaci versenyben.

Versenyelőnyt csak az innováció, pontosabban az apró innovációk folyamatos sora adhat. A marketingben, különösen az online marketingben mindig érdemes újítani és kísérletezni. Lehet ez egy új hangvétel, egy új csatorna, vagy csak egy újfajta hirdetés. Soha egyetlenegy forintot sem bántam, melyet kísérletezésre költöttem. Akkor sem, ha sok húzásom nem jött be. Ezek a tanulópénzek nagyon sokat érnek ma, amikor egy ügyfélnek kell tanácsot adni, vagy kiválasztani a megfelelő eszközöket.

Legyen saját médiumod!

’48-ban Petőfiék egyik első dolga az volt, hogy lefoglaljanak egy nyomdát. Azon túl, hogy ez a szimbolikus cselekedet de facdo megteremtette a sajtószabadságot, kellett is nekik, hogy minél több emberhez juttassák el üzeneteiket.

Ma mennyivel egyszerűbb dolgunk van, hiszen a digitális korban számtalan eszköz áll rendelkezésre a saját médium megteremtésére. Rengeteg csatornát tudunk használni és pár gombnyomással akár százezrekhez is eljuthatunk. Félreértés ne essék,  a munkát nem lehet megspórolni. A tartalmat nem elég előállítani, terjeszteni is kell, ez pedig fáradságos munka. Viszont akkor is szükség van erre, amikor nem visz előre a lelkesedés és a hömpölygő tömeg.

Legyél érthető!

A Nemzeti dal és a 12 pont nem feltétlenül irodalmi értéke miatt remekmű.  Igaz, nem véletlen ültek költők és írók a Pilvax asztalánál: zseniálisan megtalálták azt a tónust, amit nem csak megértett mindenki, hanem egyből tettekre sarkallta a hallgatóságot. Petőfi Nemzeti Dala pontosan az a műfaj volt, melyet a legkönnyebb volt befogadni és megjegyezni. A 12 pontot szerkesztő Irinyi János újságíró, majd később műfordító volt, a 12 pont magyarázatát szövegező Jókai pedig Magyarország legtermékenyebb írója.

Nemzeti dal

A szövegírás akkor működik, ha pontos, tömör és érthető. Ha a márciusi ifjak filozófiai, közgazdasági, jogi eszmefuttatásokkal álltak volna a közönség elé, valószínűleg a forradalom is elmarad. Ugyanígy van ez ma is. Az olyan szakbarbár szöveg, mely nem a célcsoport nyelvén szól soha nem lesz képes még egy nyamvadt vásárlást sem kiváltani, nemhogy forradalmat.

Szerezz társakat!

Március 15. nem előzmények nélkül történt. Előtte hónapokon, éveken keresztül érlelődött a gondolat, amíg megfelelő formát öltött. A forradalom nem egy ember műve volt, hanem egy közösségé.

Meg kell találni ma is azokat a partnereket, kulcsügyfeleket, akikkel közös nevezőn vagy és inspirálni tuddjátok egymást.

Figyelj nyugatra!

Tetszik, nem tetszik, le vagyunk maradva. Ahogy 1848-ban, úgy ma is. Nem érdemes az okokat keresni, sokkal inkább a megoldást.

A reformkor legnagyobb alakja, Széchenyi,  éveket töltött nyugaton, főleg Angliában és alázatosan tanult. Ehhez ma már nem kell arisztokratának lenni, elég ha van internet. Másolni nem célravezető, viszont újító gondolatokat átültetni a hazai piacra üzletileg is nagyon hasznosnak bizonyul.

Merj kockáztatni!

Minden változás kockázattal jár. Ahhoz, hogy valamin változtass, kockáztatnod kell. Van, amikor gondosan mérlegelheted a körülményeket, és van amikor döntened kell. Ha halogatsz, azzal soha nem jutsz előre. Pató Pál úr soha nem szakított nagyot.

Improvizálj!

A forradalmat eredetileg későbbre tervezték, de előrehozták, mert kedvezőek voltak a körülmények. Ismerd fel a kínálkozó lehetőséget és lépj, amikor adódik! Állj készen, amennyire lehet, és legyél rugalmas, hogy felismerd és kiaknázd az ideális helyzeteket!